Do-Yoga / praktijk voor Hatha-Yoga                                

 

 

Mijn visie....

 

Lesgeven in yoga is: “you preach the one you need the most”.

Vloeiend, dynamisch en statisch zijn de manieren waarop ik Hatha-yoga doceer.

Hierdoor bereid je het lichaam voor op de houdingen zodat de blokkades, pijnpunten in je lichaam, verminderen of opgeheven worden.

 

Beweging en ruimte en ademhaling.

Wanneer je meegeeft met de beweging merk je dat je meer ruimte hebt,

de ademhaling speelt hierbij een belangrijke rol, door de ademhaling

kun je ontspanning brengen in de gebieden die spanning geven.

Spanning betekent verkorting van de spieren waardoor je beperkt wordt, ontspanning in de spieren betekend ruimte, waardoor deze ruimte als het ware oplost.

 

Inzicht.

Wanneer je yoga oefent op die manier, dan is yoga een uitdagende,

ontspannen en vernieuwende bezigheid die je inzicht geeft.

Inzicht in eerste instantie in de processen in je lichaam, bijvoorbeeld wanneer je spanning ervaart, hoe die spanning zich vastzet in je lichaam. In tweede instantie geeft het zicht op het wonder dat lichaam heet, waaraan je zo vaak voorbij gaat.

Wanneer het lichaam blokkeert, dan pas merk je het op, je merkt dat iets niet kan of je ervaart pijn. De eerste reactie is dan die van afwijzing, je wilt geen pijn ervaren. Je keert je af van je lichaam, waardoor de pijn verergert. In de yogalessen leer je respect te hebben voor je lichaam, mild te zijn zoals een cursist het eens uitdrukte.

 

Flexibele geest in een flexibel lichaam.

Naast dat yoga zorgt voor een flexibeler lichaam (binnen jouw eigen specifieke grenzen) zorgt het ook voor een flexibeler instelling, geest. Je accepteert wat er is (of dit nu situaties zijn of lichamelijk ongemak) , je zet je niet af van de pijn maar realiseert je dat het lichaam een signaal afgeeft. Yoga leert je de signalen van je lichaam herkennen, zodat je hier op kunt reageren. Waardoor er zich geen nieuwe blokkades/pijnpunten kunnen vormen.

 

Ontspanning

Ontspanning heeft een belangrijke plaats in de les. Doordat we veel in ons hoofd bezig zijn, zijn we het verleerd om te ontspannen, diep te ontspannen. Blokkades en pijn zetten zich vast in ons lichaam, soms in dieper gelegen spieren en alleen door diepe ontspanning kunnen we dit veranderen. Yoga Nidra is een techniek die ik daarbij gebruik. Yoga Nidra is een krachtige techniek, het is een systematische methode om volledige ontspanning teweeg te brengen.

 

 

“Met spanning leven wij, met ontspanning helen wij”